foto van Johan Bakker

MSP Mentor: Johan Bakker

 

Johan komt uit een waar ondernemersgezin dat een autorijschool hield en drie horecagelegenheden heeft bestierd. Daardoor heeft Johan al op jonge leeftijd geleerd wat hard werken is en risico’s in te schatten. Gecombineerd met zijn passie om anderen iets te leren, leidde dit tot een eigen autorijschool op zijn twintigste. Naast zijn ondernemersgeest heeft Johan altijd affiniteit gehad met ICT. De techniek en ontwikkelingen op dat gebied had én heeft een grote aantrekkingskracht op hem. Als rijschoolhouder kwam hij in contact met computerzaak AllTrend, waar hij gevraagd werd om de buitendienst op poten te zetten. Johan heeft toen de overstap gemaakt naar hetgeen zijn hart lag; de ICT.

CSC introduceerde als eerste in Nederland de nieuwe werkmanier met Managed Service Providing (MSP).

In 2005 ging Johan aan de slag bij Dell, eerst binnen de technische support waar hij veel analytische diagnoses en rapportages opstelde, KPI’s meetbaar maakte en presentaties gaf voor alle lagen binnen de organisatie. Later bekleedde hij een functie als businessanalist op de afdeling salessupport. Daar lag zijn focus op marge, systeemfouten filteren/verbeteren en het optimaliseren van werkprocessen. Naast deze rollen was hij ook betrokken bij een global project om het backend systeem van Dell te vervangen door een nieuw en zelfgebouwd systeem, waarbij het gehele bedrijf wereldwijd gebruik van moest maken.

Na Dell is Johan in 2008 gevraagd om bij LG een groot project op te pakken. Vierentwintig callcenters uit acht Europese landen moesten verhuisd worden naar een locatie in Maastricht. Hij had daar de taak om resultaten meetbaar te maken en processen te stroomlijnen, zodat het werkbaar was voor alle landen. Toen dit project afgerond was, is Johan dichterbij huis gaan werken, zodat hij meer bij zijn gezin met jonge kinderen kon zijn, zodoende kwam hij terecht bij BGNet. Daar heeft Johan voor het MKB de MSP-dienstverlening ontwikkeld, werkprocessen opgezet en deze meetbaar gemaakt en kwam hij in aanraking met Autotask. Autotask is een software waar de business mee bediend kan worden (PSA). Ook zijn ze daar gestart met N-Able; een RMM systeem om de beheerprocessen beter te kunnen sturen en te automatiseren.

In 2013 maakte Johan de stap naar New Media Today, waar hij de mogelijkheid kreeg om een eigen vestiging te openen in Almere. Hier leverde hij ICT-diensten voor eindklanten en begeleidde ‘concullega’s’ met bedrijfsprocessen en leerden ze werken met en het implementeren van Autotask. Ook heeft hij met meerdere verschillende CRM, ERP, PSA en RMM-systemen gewerkt en migraties gedaan van het ene naar het andere systeem. Vanwege zijn grote kennis omtrent Autotask werd Johan benaderd door Autotask zelf om daar zijn marktkennis, praktijkervaring en productkennis in te zetten.

Toch kriebelde het ondernemersbloed en heeft Johan de stap gezet om weer als zelfstandig ondernemer zijn carrière voort te zetten. Zodoende is MSP Mentor B.V. op 2 november 2018 opgericht. Zijn drive vindt Johan in het sparren met ICT-bedrijven, kennisoverdracht en het meekijken en helpen om bedrijfsprocessen te verbeteren, te vergroten en efficiënter te laten verlopen. Dit uiteraard op volledig onafhankelijke basis. Johan heeft een honderd procent focus op de ICT-markt.