Blog banner kleuren

Werk slimmer, niet harder (3)

werkslimmernietharder

 

Kansen en uitdagingen. Hoe houd je commercieel gezien koers in deze dynamische markt en hoe vergroot je je efficiency en productiviteit zonder aan kwaliteit in te boeten? Je leest er alles over in de terugkerende rubriek ‘Werk slimmer, niet harder’. Deze keer maakt de MSP Mentor je wegwijs in de cloud.

Johan-9905 dichterbij.jpg

Kansen en uitdagingen. Het bordje van een Managed Service Provider (MSP) ligt er vol mee. Daar waar klanten steeds completere ICT-ondersteuning vragen, dendert de innovatietrein door en groeit het tekort aan ervaren ICT-ers sneller dan ooit tevoren. Hoe houd je commercieel gezien koers in deze dynamische markt en hoe vergroot je je efficiency en productiviteit zonder aan kwaliteit in te boeten?

 Johan Bakker, eigenaar van MSP Mentor, geeft in deze terugkerende rubriek ‘Werk slimmer, niet harder’ antwoorden op die vragen aan de hand van afgebakende thema’s. Zo gaf hij tips hoe je meer doet met dezelfde mensen. In de vorige Trending bood hij praktische handvatten om werkprocessen te optimaliseren. Dit keer maakt hij ons wegwijs in ‘de’ cloud…

‘Veel mensen zijn in de ban van Azure. Logisch ook. Maar niet altijd verstandig.’

 

Private, public, eigen, hybrid, multi? Er is van alles te doen rondom de cloud. Leuk. Maar waar leg je je focus als MSP? En hoe geef je je klanten wat ze van je mogen verwachten: de beste oplossing voor hén?

 

Lekker makkelijk?

‘Veel mensen zijn in de ban van Azure. Logisch ook. Ze zijn bijna allemaal klant bij Microsoft, het personeel is vaak Microsoft-minded getraind. Dus dat is lekker makkelijk koppelen. Toch vind ik dat niet de verstandigste manier om met de cloud om te gaan.’ Johan Bakker windt er geen doekjes om: ‘Fijn dat het bekend is, maar makkelijk werken? Daar gaat het niet om. Als MSP moet je willen leveren wat is goed voor de klant. Want sommige dingen draaien in Azure dan misschien wel supergoed. Andere helemaal niet. Daarvoor ben je veel beter af met Amazon, Uniserver of misschien wel Alibaba.’

‘Het gaat niet om jouw gemak, maar om de beste oplossing voor de klant’

 

Te gelimiteerd

‘Als je focust op een dienst, ben je vaak te gelimiteerd. Jij kan het misschien goed bieden, maar multicloud is vaak een betere oplossing en een stuk gemakkelijker dan je denkt. Want als je even nadenkt, weet je dat het vaak al zo is opgelost bij de klant. Die heeft een stukje Microsoft Office, SQL, de database in Azure – want lekker goedkoop – en met een beetje geluk de back-up veilig en voordelig in BackIT 365’, schetst Johan de realiteit. ‘Dat laatste is trouwens ook een sterk voorbeeld van multicloud. Je back-upped immers cloud naar cloud. Het enige is dat je zeker moet weten dat het allemaal goed gekoppeld is.’

Cherrypicking

‘De oplossing zit ‘m in het vinden van de juiste combinatie. En precies de juiste middelen zoeken bij het doel dat de klant nastreeft. Ik ben dan ook voor hybrid multicloud’, lacht Johan. ‘Gewoon cherrypicken bij alle providers, goed koppelen en zo je klant het beste uit alle werelden bieden. Je ontkomt er trouwens bijna niet meer aan. Neem nou de AVG. Voor klanten die daarmee te maken hebben, moet de database wel op Nederlandse bodem staan. Anders is het een dealbreaker. Dan kan je Microsoft gevoeglijk vergeten. En is Uniserver weer de perfecte oplossing.’

 

Beter partneren

‘Een multicloud strategie uitrollen, is dan ook niet meer of minder dan het mixen en matchen van technologieën vanuit verschillende cloudproviders. Ingewikkeld? MS, Amazon en Alibaba bijhouden, is niet te doen.’ geeft de MSP Mentor toe. ‘Maar periodiek even door de libraries lopen, helpt al enorm om gebruik te maken van de mogelijkheden. En beter partneren helemaal. Samen weet je meer. Samen kan je meer. Samen bereik je meer. Dat is niet alleen op korte termijn leuk. Je ontkomt er ook niet aan als je je klanten tevreden wilt houden. Ook zij worden steeds slimmer en mogen van jou verwachten dat je ze levert wat ze echt nodig hebben om succesvol te blijven.’

Wil je ook slimmer werken?

Iemand nodig die even meekijkt bij het samenstellen van jouw portfolio zodat je de juiste keuzes voor de klant kunt maken? Neem dan contact op.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief? Natuurlijk!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.