Blog banner kleuren

Werk slimmer, niet harder (2)

werkslimmernietharder

Kansen en uitdagingen. Het bordje van een Managed Service Provider (MSP) ligt er vol mee. Daar waar klanten steeds completere ICT-ondersteuning vragen, dendert de innovatietrein door en groeit het tekort aan ervaren ICT-ers sneller dan ooit tevoren. Hoe houd je commercieel gezien koers in deze dynamische markt en hoe vergroot je je efficiency en productiviteit zonder aan kwaliteit in te boeten?

johan bakker msp mentor.jpeg

Johan Bakker, eigenaar van MSP Mentor, geeft in deze terugkerende rubriek ‘Werk slimmer, niet harder’ antwoorden op die vragen aan de hand van drie afgebakende thema’s. In de vorige Trending gaf hij tips hoe je meer doet met dezelfde mensen. In deel drie maakt hij ons wegwijs in de cloud. Dit keer geeft hij praktische handvatten om werkprocessen te optimaliseren.

Doe waar je goed in bent

‘De gemiddelde MSP verkoopt zijn dienst aan zijn klant door te zeggen, besteed je ICT bij ons uit en dan kan jij verder met je eigen business’, steekt Johan Bakker van wal. ‘Hartstikke slim natuurlijk. Doen waar je goed in bent, werkt niet alleen sneller. Je houdt het ook langer vol. Toch kom ik elke dag nog MSP’s tegen die hun eigen raad niet op zichzelf toepassen. En veel tijd, energie en capaciteit kwijt zijn aan zaken die ze gemakkelijker – en goedkoper –  bij een specialist neer zouden kunnen leggen.’

‘Onder de vuurtoren schijnt geen licht’

Johan Bakker, MSP Mentor

Verkeerde zuinigheid

Een voorbeeld? Wat dacht je van MSP’s die uit een verkeerd soort zuinigheid nog een vorm van eigen datacenter bijhouden voor hun klanten? Naast dat het niet hun core business is, kost het vaak veel onderhoud, doorinvestering en betwijfel ik of alles altijd wel netjes redundant in ten minste twee datacenters staat. Te vaak zie ik dat ze op locatie een aantal servers in hun eigen rack hebben hangen en alleen een back-up buiten de deur hebben. In de tussentijd denken ze kostenefficiënt bezig te zijn door alleen hardware en stroomkosten te rekenen. Terwijl ze vergeten de interne uren te tellen voor beheer, onderhoud en ga zo maar door.’

‘Dan stop je maar gewoon even met groeien’

Johan Bakker, MSP Mentor

Dan maak je maar tijd

‘De wildgroei aan applicaties, processen en afhankelijkheden die na verloop van tijd ontstaat, brengt bovendien altijd risico’s met zich mee’, weet Johan als geen ander. ‘MSP’s zien door de bomen het bos niet meer. En zijn druk met de verkeerde dingen. Ik hoor dan ook dat ze geen tijd hebben hun processen anders te organiseren. Dan maak je maar tijd, zeg ik vaak. Stop met groeien als je het kan betalen en start met verbeteren. Houtje-touwtje gaat ‘m gewoon niet worden op de lange termijn. Sterker nog: als je je werkprocessen niet opstrakt, wordt je probleem alleen maar groter.’

Vijf tips om een soepele start te maken met de optimalisatie van je processen? Je leest ze hier!

Tip #1

Krijg de behoefte van de klant glashelder en bedenk daarbij: Zijn we de beste partij om dit zelf te doen? Of hebben we een partner die hier handiger is dan wij? Proberen iemand te zijn die je niet bent, kost meer energie dan je lief is.

optimaliseer tip-klein2.png

Tip #2

Stop met ‘U vraagt, wij draaien’. Maar breng in kaart wat jouw sterke infrapunten en opportunities zijn en zoek daar je klanten bij. Als je werkt vanuit je eigen kracht hoef je niet steeds het wiel uit te vinden.

optimaliseer tip-klein3.png

Tip #3

Maak voor de meest gangbare zaken die je doet een helder proces en ga daarmee je gesprek in. Bedenk van tevoren wat je wilt weten en maak templates. Zowel voor de scoping, het maken van de offerte, als voor de migratie. Zelfs bij maatwerk zal je zien dat je 80% van je templates kan blijven gebruiken.

optimaliseer tip-klein4.png

Tip #4

Leun nooit op een medewerker, maar betrek meerdere mensen in de uitvoering zodat de kennis verspreid zit binnen je organisatie. Dat lijkt misschien een open deur, maar je hebt langer plezier van je topper(s) als je hem ontlast.

optimaliseer tip-klein5.png

Tip #5

Blijf leren, verbeteren en blijf bij voor zaken die aansluiten bij jouw type klanten. Neem ook altijd de hypes mee en besteed ruim tijd en budget aan scholing van je personeel. Vraag je niet af wat het je kost als je goed opgeleide medewerkers weg gaan. Maar welke kansen je mist als je het niet doet. 

Kom in actie

Johan begeleidt met zijn bedrijf MSP Mentor ICT-dienstverleners door heel Nederland met het invullen, implementeren en uitbouwen van hun MSP-dienstenpakket. Vanuit die hoedanigheid krijgt hij dagelijks een actueel kijkje achter de schermen van het MSP-werkveld. Voor al zijn inzichten of meer tips om Slimmer te Werken als MSP neem je rechtstreeks contact op met Johan. 

Aanmelden voor onze nieuwsbrief? Natuurlijk!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.