meer met het zelfde

Niet meer van hetzelfde, maar meer mét hetzelfde!

Wat al een langere tijd speelt op de ICT-markt, is dat er bij bijna alle bedrijven in deze branche wel vacatures openstaan. Men schreeuwt om nieuw en kundig personeel. Sommigen lossen dit probleem op door een stagiaire te begeleiden naar een bepaald niveau om deze vervolgens als junior in dienst te nemen. Anderen zie ik de samenwerking opzoeken met een andere ICT-dienstverleners / MSP en die trekken dan gezamenlijk op om nieuw personeel naar het wenselijke niveau te scholen. Dan heb je nog het inhuren van ZZP’ers, het detacheren, extern werven van medewerkers en ga zo maar door.

Zelf denk ik dat men door de drukte van alledag weleens uit het oog verliest dat je ook meer met hetzelfde kan doen. En wat is dat dan, meer met hetzelfde?

Reflecteren van je eigen processen, maar ook de tools die je gebruikt en hoe je deze tools gebruikt. Het kan vaak leiden tot meer werkzaamheden bij je medewerkers en dus kun je meer werk met hetzelfde aantal mensen. Heb jij bijvoorbeeld al een PSA- of een RMM-tool die optimaal gebruikt wordt? Wat vooral belangrijk is om te weten hoeveel werk nu nog handmatig gedaan wordt en wat met de juiste tools en vooral instelling kan worden geautomatiseerd. Laten we eerlijk zijn, als het over automatiseren gaat, zijn de meeste bedrijven voornamelijk druk bezig met de automatisering van hun klanten en wat natuurlijk ook de prioriteit heeft, maar waardoor de eigen systemen nog weleens vergeten worden. Daarnaast zit je vaak in een cirkel die echt een keer moet worden doorbroken. Als je druk bent en niet de tijd neemt om je processen aan te passen, dan komt die tijd ook niet naar je toe. In dezen geldt dan helaas: van uitstel komt afstel.

Wat je waarschijnlijk vaak tegen klanten zegt, is; “Wij doen de ICT en u kunt zich focussen op de eigen business.” Dan is mijn vraag aan jou: “Als je nou zelf door alle drukte niet de tijd hebt om zaken aan te passen, waarom laat je dan niet een ander dit oppakken, zodat jij je volledige focus kunt hebben op je eigen business?”

MSP Mentor helpt je heel graag bij deze vraagstukken. Uit ervaring weet ik dat er meer uit je medewerkers te halen valt, zonder dat je de druk bij hen moet opvoeren. Dit doe je door zaken en processen die wezenlijk makkelijker kunnen, daadwerkelijk makkelijker te maken.