Focus

Focus!

Dagelijks spreek ik ICT-ondernemers en help ik ze bij vraagstukken die ze hebben omtrent tooling, processen, procedures, portfolio enzovoorts. Mijn advies is vaak om de focus te houden op deze vraagstukken. Of dat nu focus intern is of focus naar klanttypen, dat maakt eigenlijk niet uit. Zonder focus is groei nou eenmaal moeilijk en in de automatisering proberen we het allemaal juist iets makkelijker te maken.

 

Toch is een veel gehoorde vraag ‘Op welke nieuwe items moet ik me nu focussen?’. Die vraag komt met name uit het landschap van aanbieders voor de MSP. Laten we eerlijk zijn, het is een mooie dynamische branche met veel nieuwe ontwikkelingen, maar de laatste tijd wordt dat nogal overschreeuwd door vendoren, distributeurs, leveranciers en VAR. Niet alleen geroeptoeter, maar dan ook nog eens op alle gebieden.

 

Neem nu bijvoorbeeld Cloud Computing. Nee, dat is zeker niet meer nieuw, maar jee wat is daar hoop een herrie om heen. Geloof me, zelfs de bedrijven die vooroplopen op het gebied van cloudoplossingen zien door de bomen het bos niet meer. De vraag is namelijk: ‘Wat gaat ‘het’ worden?’

 

In grote lijnen is er nu: AWS Cloud van Amazone, Azure Cloud van Microsoft en Google Cloud Platform. Dit zijn de drie grote machten op het gebied van Cloud-aanbieders. Elk met hun eigen unieke waardes. Daarnaast zijn er nog een aantal Private Cloud-aanbieders. Om er vooral een niet te vergeten en waar ikzelf net als vele andere analisten in geloof: de ‘Multi Cloud’. Simpel vertaalt als: men neme het beste van de verschillende aanbieders en dat verbind je met elkaar. Hoe we er ook naar kijken en hoe groot Cloud ook is, voor een MSP is Cloud toch echt maar een onderdeel van de diensten die geleverd worden en misschien ook nog wel de meest overzichtelijke.

 

Volgens de aanbieders in de markt zou een MSP zich moeten focussen op: Backup, BCDR (Business Continuity Disaster Recovery), Cryptoware Protection, Malware Protection, Ransomware, SaaS Protection, Security Services, Pricate Cloud, Public Cloud, Hybrid Cloud. Dit is maar een greep uit het enorme assortiment. Uit ervaring weet ik dat dit geroepen wordt door een grote groep uit de ICT-branche. Iedereen zegt natuurlijk dat zij het allemaal beter, makkelijker, sneller, stabieler of andere prachtige belofte, kan laten werken.

 

Daar komt de focus weer om de hoek kijken, focus is namelijk ook hier erg belangrijk. Niet alleen de focus op wat je doet en waar je al goed in bent, maar zeker de focus op wat er bij jouw klanttypen past. Ken jouw type klant dus goed en breng in kaart welke verticals je hebt. Bekijk eens wat er per doelgroep zou passen van datgene wat je aanbiedt.

 

MSP Mentor helpt je ook graag in het (terug)krijgen van die focus. Juist doordat wij precies weten wat er op deze markt speelt en wat de nieuwste ontwikkelingen zijn, kunnen we een goede inschatting maken wat er bij jouw MSP past. Daarbij houden we in het oog of het wel aansluit op bijvoorbeeld de tools, werknemers en de klanttypen die je hebt.